Träning

Den 27e augusti 2013 skadade jag mig på gymmet och det resulterade i att jag fick otroligt ont i nacken som strålade ut i höger arm och hand. Läkaren misstänkte diskbråck så jag genomgick magnetröntgen den 21 januari.

Tyvärr visade röntgen att 5 av mina diskar i nacken är utslitna, en är i sämre skick än de andra och är den troliga anledningen till att jag har ont! Nervbanan är så trång att nerverna ligger i kläm och det gör att jag har svårt att röra mig utan att få ont. Jag är också yr och har haft problem med synen under hela den här tiden.

Jag har gått på sjukgymnastik sedan mars 2014 och det har tagit lång tid tillbaka till ett rätt så normalt fungerande träningsliv igen, även om jag inte kan göra allt som jag gjorde innnan!
[2014-04-05]

[Tidigare info: ] Jag har alltid ridit sen jag var lite och det gav mig nog del träning utan att man tänkte på det. Jag började jogga lite år 2000 då jag sa ok till att springa Vårruset tillsammans med några tjejer på den utbildning jag gick just då. Jag kände pressen att jag inte kunde GÅ runt och började då jogga lite smått för att förskräckt  upptäcka att jag var i bedrövligt dåligt skick! Sen dess har jag joggat och löptränat mer eller mindre kontinuerligt och försöker komma ut på en löprunda minst en gång i veckan.

Jag brukar anmäla mig till några lopp varje år, antagligen för att jag annars inte skulle tvinga mig ut i löpspåret alls lika ofta. 2013 sprang jag SpringCross (6 km) och ett 5-km lopp samt Hässelbyloppet på 10 km i Oktober då jag tvingades gå de sista 3 km in i mål pga ett ont knä och en ömmande svank och kom i mål efter 1.16. 

Mina bästa prestationer tidsmässigt är att jag lyckats springa 10 km på under timmen tre gånger, samt att min bästa tid på 5 km är 29 minuter. Utom tävlan är min allra bästa tid 20 minuter på 4 km, alltså prick 5 min/km i snitt, men det var några år sen nu och tyvärr är det allt svårare att hålla bra tider.

Jag är dock ingen löparmänniska utan gillar träning som är tuff och intensiv som Crosstraining, funktionell träning eller kampsport som mma och boxning eller bara att stå och slå och sparka på en boxsäck. Det passar mig och min kropp bäst och jag längtar efter att få ta ut mig helt i ett härligt svettigt pass så småningom igen.

Jag har förmånen att kunna träna i anslutning till mitt jobb och försöker nyttja det så ofta jag kan och minst 3 gånger i veckan tränar jag på lunchen eller före eller efter jobbet. Det är varierad träning alltifrån BOX, Crosstraining, CXWorks, löpning, poweryoga eller gym och det är skönt att vara klar med träningen när man kommer hem. Dock har jag inte tränat där speciellt mycket den senaste tiden, men planen är att tillbringa allt mer tid där inom kort…

2007 testade jag armbrytning för första gången eftersom min dåvarande pojkvän (nuvarande man) då tränade armbrytning. Det var roligt och jag började träna allt mer och var med på några tävlingar med måttliga resultat, men dock några pallplatser. En rolig sport som jag tyckte om att träna, men någon riktig satsning på sporten blev det aldrig.

iPhone 320

DM i armbrytning

Advertisements

2 thoughts on “Träning

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s