HĂ€lsa · Mat

Maten

Jag och George bestÀmde för ett tag sedan att jag ska laga min egen mat nu.

Vi kom fram till detta eftersom George inte tycker det Ă€r lika spĂ€nnande att laga den “krĂ„ngliga” maten jag vill ha, samtidigt som den mat han vill göra oftast Ă€r mat jag inte tĂ„l sĂ„ bra (pga min IBS).

Jag vill verkligen se till att jag Àter nÀringsrik och bra mat sÄ att jag kan bli frisk och stark och ÄterhÀmta mig fort och dÄ funkar det inte med pannkakor, varmkorv och strips eller korv och makaroner! Inget ont om den maten om man Àter det ibland, men för min del bör det helst bli vÀldigt sÀllan.

SÄ dÄ bestÀmde vi oss för att jag fixar min mat sÄ kan han ordna mat till sig och barnen! Deal! SÄ dÄ har jag kunnat ha det att syssla med varje dag (förutom promenaderna), att laga eller förbereda min mat och det Àr ungefÀr lagom vad jag orkar med för sen blir jag helt slut.

Nedan Ă€r nĂ„gra exempel pĂ„ mat jag Ă€tit den senaste tiden. Det kanske blir lite “sam-samma” ibland, men det gör ju inget nĂ€r det Ă€r rĂ€tt nyttigt – och gott.

Avokado, spenat, alf-alfa groddar, grillad kyckling, kantarellost, tomat, mozzarella, fetaost, grönkÄl, ringlad olivolja över och en gnutta salt.

Lax, haloumi, grönkÄl, sötpotatis, fetaost, paprika, romsÄs, bladspenat, avokado, tomater.

Morötter, alf-alfa groddar, grönkÄl, spenat, fÀnkÄl, sötpotatis, skivor av fransyska som helstekts i ugnen, hummus, olivolja och salt över.

FÀnkÄl, spenat, morötter, alf-alfa groddar, sötpotatis och grönkÄl som ugnsstekts, hummus med olja och paprikapulver. Nötter (inte alla pÄ bild, men en nÀve ungefÀr, resten Àr till smÄ snacks under flera dagar) och som efterrÀtt blÄbÀr och aprikoser. Alltid ett stort glas kranvatten till.

Lax, romsÄs, potatis och morötter i ugn, bladspenat, mandlar, cashewnötter, alf-alfa groddar, tomat, paprika, gurka och nÄgra lantchips med ringlad olivolja över.

Kyckling som helstekts i ugnen, sötpotatis,basilika och grönkÄl som ocksÄ tillagats i ugn, avokado, bladspenat och zucchini. Hummus i mitten.

Stekt lax, sötpotatis och grönkÄl i ugnen, alfalfa groddar, bladspenat

Förutom de vitaminer jag fÄr i mig via maten sÄ tar jag ocksÄ vitaminer i tablettform varje dag i form av probiotika, magnesium, rosenrot, B6-, B12-, C- och D- vitaminer, Omega-3, nyponpulver och flytande multivitamin.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s