Familj

Ett brev

Idag hittade jag ett brev som jag fått från mamma för många år sedan, närmare bestämt 2004. 

Många år sedan nu. Det känns som det var under ett annat liv. Ett liv när mamma var frisk, i alla fall  när det gällde hennes skärpa och klarhet och hennes värmade omsorg. 

Brevet handlade till stor del om hur hon tänkte på och värnade om andra. Hon skrev till exempel om hur hon tänkte gå ut och byta täcke på en häst eftersom hon trodde att han nog frös lite. Trots att hon i meningen innan hade beskrivit att hon hade sån  värk i sin kropp att hon knappt orkade hålla sig på benen. ❤️

Lilla, fina omtänksamma mamma. Du fattas mig. Minnena av tiden du var stark och ännu inte hade drabbats av ständig värk, smärtar mest. Då var du den som välkomnade alla och såg till att alla i din närhet – människa och djur, hade det så bra det gick. 

Du arbetade hårt livet igenom, så länge din kropp kunde. Du bet ihop och stod ut i vissa svåra stunder, men kunde riva i och bita ifrån också när måttet var rågat. Du var stark! Du var varm! Du gav mig tröst när jag var liten och planterade en styrka i mig medan jag växte upp. Du mesade inte med mig. Du var rak och ibland nödvändigt hård men alltid så rätt. Du formade mig mest av alla. Du gjorde mig till den jag är. När jag påstod att jag hamnat i förhållanden i vilka jag blev slagen pga att jag ärvt din egenskap att vilja ta hand om andra så blev du (med all rätt) förbannad och svarade emot genom att säga mig sanningen att jag “inte kan skylla på hur ditt liv blivit på någon annan, du måste själv ta ansvar för, och välja hur du vill leva ditt liv!

Ett sanningens ord som var precis vad jag behövde höra. Så rak och så rätt du hade. Vem kan säga en sån sak om inte en omtänksam mor som vill se hennes dotter växa upp till en ansvarsfull, insiktsfull  och stark människa. 

Tack för dom orden, mamma och tack för att du gett mig den trygga grund jag ändå har i mig själv. 🌳

Leave a Reply

