Familj

Bakslag efter utmattningsdepression

I våras blev jag diagnostiserad med utmattningsdepression för andra gången inom loppet av bara några år och åt antideppresiv medicin mellan maj-okt. I samband med att jag avslutade medicineringen började jag dessutom arbeta igen efter 1 år och 7 månaders föräldraledighet.

I vanliga fall går det säkert bra om man återgår till ett stabilt arbete med någotsånär ordnade arbetsuppgifter, men då min arbetsplats består av kaos, frustrerade kollegor (som till och med sagt upp sig), ingen chef och omorganisation så är det en dum idé att gå in i en sådan tillvaro i samband med nedtrappning av medicineringen. Nu är väl det inte hela sanningen och troligtvis har det varit en besvärlig situation ändå, men jag tror att det bakslag jag nu fått har kunnat gå att undvika om jag fortsatt med medicineringen ett tag till.

En anledning är ju säkert också att det blivit stökigt med mina föräldrar också och kombon av de två (jobb och föräldrarsituation) tog nog musten ur mig.

Jag började arbeta på 80%, men klev rätt snart upp på heltid vilket väl också får sälla sig till skaran av misstag. Jag hade nog behövt en dag i veckan för återhämtning istället.

Så jag befinner mig nu i- och har de senaste månaderna varit i en svacka, ett bakslag och kämpar med att hitta motivation och att få vardagen att gå runt och att hitta sånt som fyller på med energi och inte tvärtom.

Leave a Reply

