Hälsa · Mat

Lördagssnacks

Idag söndag har jag inte ätit onödigt socker eller vete på en vecka och det känns himla bra.

Anledningen att jag uteslutit det är min mage som inte mår bra av allt socker jag vanligtvis stoppar i mig, samt att bröd inte heller är bra för min IBS-mage. Så efter att i lördags ha träffat en vän som mått så mycket bättre efter att ha slutat med både socker och vete och till och med blivit av med sin värk i kroppen på samma gång – bestämde även jag mig för att utesluta detta från min kost så mycket jag kan.

Under hela denna vecka har jag bara ätit tre mackor (lingongrova) totalt och det är en stor förbättring från hur det var innan då jag åt 2 mackor om dagen! Jag har heller inte ätit något godis alls och försökt välja alternativ med mindre socker i och det har funkat över förväntan bra.

Så igår när det var lördag och vanligtvis den kväll i veckan då vi äter mest godis, gjorde jag istället några nyttiga snacks. Jag fick ideén ifrån Vardagspuls, ett program jag kollar på varje måndag-torsdag. Man skivar bananer och mellan två skivor klämmer man dit lite jordnötssmör och sen doppas alltihopa i smält choklad och ställs på en bädd av kokos och sen in i kylen en stund. Plättlätt! Och gott blev det. Över förväntan faktiskt!

Leave a Reply

