Film · Hälsa · Träning

Bra övningar!

1. Nedre/inre magmuskeln! 

 Ligg på rygg, böj benen. Leta rätt på höftbenet med tummen och låt tummen glida precis innanför höftbenet. Håll där och knip. Då ska du känna muskeln spänna sig som en liten ås under tummen, då gör du rätt! Men ta inte i för hårt för då jobbar fel muskel, det ska bara vara precis så att du känner en höjning, då späns de inre, lite svagare musklerna. Håll knipet i 10 sek och vila sedan. Upprepa 10 gånger. 

Övningar 2-6 finns att se på denna film!

2. Bäckenbottenlyft

 Ligg som på bilden, gärna med gummiband, men det går bra utan. Håll ihop knäna och håll fötterna helt intill varandra. Lyft så vinkeln på överbenen bildar en rak linje med överkroppen, håll 2 sek och sänk ner igen. Se till att hålla ihop knäna genom hela övningen! Bra för bäckenbotten och rumpa. Gör 10 lyft och upprepa 3 gånger. 

3. Mer bäckenbottenlyft

 Ligg med något särade ben, gärna med gummiband, men det går bra utan. Fötterna en bit isär. Lyft så du får en rak linje med överkropp och ben, böj sedan knäna utåt -håll fortfarande en rak linje på kroppen och dippa inte ner rumpan! Tillbaka ihop med knäna och sänk ner igen. Bra för bäckenbotten och rumpa. Gör lyften 10 gånger, upprepa 3 gånger. 

4. Böj bakåt! Denna övning visas på filmen och är bra för att stärka höft och bäcken. Kom ihåg att spänna till de nedre magmusklerna i ALLA övningar. Se övning 1 för att veta hur du spänner dessa muskler rätt!

5. Sidoförflyttning på huk! Se film för att se hur man gör! Tanken är att man inte ska guppa upp och ner som jag gör lite på filmen. Försök flytta dig i sidled och huka dig lågt (lägre än mig på filmen). Ta sen korta steg och håll hela tiden avståndet mellan fötterna så gummibandet är spänt. Bra för rumpa och lår. Gå 10 steg åt höger, 10 steg åt vänster innan du ställer dig upp och vilar. Repetera 3 gånger!

6. Djupa benböj! Se på filmen både framifrån och från sidan. Se till att knäna inte tippar inåt. Studsa inte när du kommer ner, det ska vara en mjuk vändning med anspänning hela tiden. Håll överkroppen så rak du kan, jag har lite för mycket framåtlut! Stärker rumpa, lår och svank.

Lycka till!

OBS! Detta är övningar jag har lärt mig av min sjukgymnast och min PT från mammaträningen, jag är inte utbildad, men förklarar så som de lärt mig. Fråga mig om du undrar något och kommentera gärna!

Leave a Reply

