Familj · Hälsa

Uppdatering mamma och pappa och flytt

Pappa har fortsatt mycket dåligt blodtryck. Det ligger de flesta dagar på 80/40 eller däromkring. Han är så trött och orkar naturligtvis inte mycket alls. De flesta dagar ligger han bara och vilar. 

Han har fått medicin mot det låga blodtrycket nu, men det verkar inte hjälpa. Dessutom har han ju sitt hjärtflimmer som spökar samt kärlkramp som gör sig påmind ibland. 

Mamma är inte mycket piggare hon. Knapp aptit, ständig värk och klåda tar den energi som finns och hon har sällan en bra dag. 

Fasen att det ska behöva bli så efter ett långt liv. Kanske ett något för hårt och slitsamt liv som nu tar ut sin rätt. Nu, när tanken väl var att man (de) skulle få njuta av all sin fritid som glada pensionärer! 

Det är i alla fall så jag föreställer mig mitt liv som pensionär; glad, pigg med ork att njuta av livet och familjen, barn och barnbarn… Jag jobbar och tränar i alla fall idag för att ha en hyfsad ekonomi och stark och pigg kropp när jag blir pensionär. 

Eller ja, jag tycker ju såklart att det är bra med de båda redan nu såklart!  (Hyfsad ekonomi och god fysik, alltså.) Det jag menar är att jag har ett långsiktigt tänkande om hur jag lever idag för att livet ska vara njutbart länge. Jag vill ju leva och orka med mina barn och barnbarn och få en rik ålderdom – på fler sätt än ekonomiska då!

Jag jobbar för att leva, inte tvärtom! Men så var det ju för ett par generationer tillbaka… Att man levde för att jobba! “För att göra rätt för sig!” För vad? Till vilket pris?…

Flytt! Jo, mamma och pappa har skrivit kontrakt på en lägenhet i Edsbyn nu och under hösten ska flyttlassen gå från Norrgårdarna. 

Det blir spännande och ovant. Såklart mest jobbigt och krävande för mamma och pappa, detta blir ju ett helt nytt liv. Förhoppningsvis anser dom när flytten är klar att det var det bästa som kunde hända, men nu – innan allt är klart är det såklart lätt att bara se alla hinder. 

Det blir min uppgift att skapa en positivt målbild med flytten för dom! Där dom ser sig själva i sin nya fina lägenhet med alla dess fördelar! 

 

Leave a Reply

