Arbete · Hälsa

Jag och listor

Ibland får jag höra att jag är en “listmänniska” och det är inte helt utan grund!

Jag skriver listor av olika anledningar, men kanske främst för att mitt minne blivit sämre efter att jag blev utbränd för flera år sedan. 

Jag hade då otroligt svårt (jag kan nog säga att jag var helt oförmögen) att sortera eller prioritera mellan saker, främst då gällande uppgifter på jobbet! Det ledde ju till att inget blev gjort eller att jag gjorde fel saker och allt bara tog längre tid!

Efter att jag rehabiliterat mig (kan skriva ett helt inlägg om hur jag gjorde det också) och till slut mådde bättre – fick jag också lära mig ett knep för att enklare prioritera. 

Detta genom att skriva ner aktiviteterna på post-it lappar, samt att använda mig av ett system för att prioritera. För varje aktivitet behövde jag ta ställning till;

  1. Hur akut det var?
  2. Hur snabbt det gick att göra?

När man vet det placerar man lapparna i rätt ruta enligt matrisen nedan; (Y-axeln heter alltså AKUT och X-axeln heter TIDSÅTGÅNG )
 När man sedan sorterat in aktiviteterna i rätt ruta kan man sedan börja beta av dom med start i rutan längst upp till vänster; det som är mest akut och tar minst tid, för att sedan gå till rutan längst upp till höger; det som är mest akut, men tar lite längre tid

Sedan kan det vara läge att omprioritera alla aktiviteter igen då det kan ha dykt upp nya aktiviteter eller så kanske prioriteringen ändrats pga olika omständigheter!

Jag har sedan finslipat på denna teknik och det är en stor hjälp för mig nu, främst i jobbet, men också i privata livet!

Så när jag har för många saker i huvet som jag vill göra, men inte klarar av att prioritera – så gör jag på detta vis. 

Dock skapar jag numer själva matrisen och placerar in sakerna i rätt ruta i huvet för att sedan bara skriva en lista i rätt prioriterad ordning. 

Det ger mig ett lugn att veta att jag 1. dels inte glömt något samt att 2. veta vad jag måste börja med!

Leave a Reply

