Familj · Hälsa

Pappa

Igår ringde mamma och berättade att pappa åkt in med ambulans igen. Det är tredje gången inom loppet av en månad. 

De två första gångerna var det pga hjärtat och att han kollapsade och de  kunde konstatera dels hjärtflimmer den första gången och den andra gången var det kärlkramp. 

Denna gång var det för att pappa var helt slut, orkade knappt ta ett steg och hade inte sovit alls på natten. Igår eftermiddag hade pappa ett blodtryck på 73/33 och det är inte bra! Han skickades på CT-röntgen (tror jag det heter) men ingen blödning hittades. Det enda läkaren kunde ana var att han eventuellt kunde ha lunginflammation, men det var inte alls tydligt. 

Pappa fick antibiotika hur som helst och hade när jag ringde dit då fått 2 liter vätska. När jag pratade med pappa orkade han knappt prata utan bara sluddrade och lät mycket klen. 

Mamma är hemma och är orolig och förvirrad, men idag när jag pratade med henne hade hon iaf mest sovit sa hon. Brorsan åker till henne idag eftersom han var i krokarna och jag ju är ute i stugan och har långt att åka. Han får då se till att hon har det hon behöver och har ätit något (vilket hon annars glömmer bort att göra).

Idag ringde jag pappa igen och han berättade att han snarare kände sig sämre än bättre!? Jag pratade med en sköterska och hon sa att läkaren nog inte hade kollat på röntgensvaren så noga, men ändå hade ordinerat anti-biotika då han sa att det kunde vara lunginflammation, men det visste man inte säkert och skulle nog heller inte sätta sig in i mer förrän i morgon “då det ju är vardag”! 

Jaha, tänkte jag. Är man bara noggran på vardagar alltså! Note to myself att inte bli allvarligt sjuk på en helg!!!

Hans blodtryck var heller inte stabilt. Det hade varit upp till 110 ett tag, men hade idag sjunkit till 95 igen. Hjärtat slog dessutom svagt och långsamt inatt, men inget akut oroväckande – än! 

Jag kan inte påstå att jag blev lugnare av hennes förklaringar precis och än mer tveksam till vården blev jag när hon frågade mig om jag visste om pappa brukade äta corticon för läkaren hade ordinerat en mycket hög dos corticon igår utan att de förstod varför så de trodde det blivit något missförstånd. De hade därför inte gett pappa något av det. Jag tycker inte det lät förtroendeingivande alls utan undrade istället vad för slags kommunikation de har samt att det känns inte som de ansträngt sig bra nog för att ta reda på vad som är fel med pappa. 

Jag frågade om han kommer bli kvar då iaf och hon svarade att “ja, i alla fall tills i morgon, men han har ju ingen infektion så sen får vi se om han får åka hem!” Hur kan man ens överväga att skicka hem någon som mår så dåligt då dom inte ens vet vad som är fel!? Det var ju bara hennes gissning, men åter igen kände jag att sjukvården ofta har mer att önska…

Nu får vi avvakta och se hur fortsättningen blir, men jag tycker synd om både mamma och pappa som inte mår bra någon av dom just nu. Om han blir kvar några dagar (vilket jag hoppas) får jag åka dit och träffa honom och förhoppningsvis läkaren. 

2 thoughts on “Pappa

Leave a Reply

