Familj · Hälsa

Hur vi väljer att leva våra liv

Lyssnar på denna låt och tycker den passar nu. http://open.spotify.com/track/4P7Nn5zvwXmLMCBOUgeJ3V 💕

  
I morrn åker vi ut till stugan så fort Elton kommer hem från skolan. Jag längtar ut dit för där finns en sån ro och frid. Dock finns även sorg där ute nu också då vår granne där ute valde att ta sitt liv nyligen.💕

Livet ger och tar. Jag försöker minnas och förstå att jag inte kan kontrollera allt! Istället försöker jag fokusera på det jag faktiskt kan påverka, samt ha modet som krävs att ändra på det jag inte kan stå för! Jag vill välja att leva mitt liv så att jag fokuserar på det som är viktigt för mig. Det är ju bara jag som kan välja hur jag vill att mitt liv ska se ut. 

T. ex. hur jag är som medmänniska, mamma, fru, vän, vad jag lämnar efter mig samt hur jag kan göra skillnad medan jag lever.  

Jag har därför bl. a. valt att skänka pengar till olika välgörenheten som SOS barnbyar, att vara världsförälder, att ge pengar till Cancerfonden och forskning mot Stroke. #BissenBrainwalk #Tillsammans.  

 Jag har också just bestämt mig för att börja skänka blod samt att jag är organdonator. Detta är några saker som jag valt att göra som ger mig lite ro i sinnet av att jag faktiskt kan göra lite, lite skillnad. 

Det svåraste är dock att leva som den person man vill vara. Det är inte så lätt, men man får försöka påminna sig bara. 

Att vara en förstående, varm, rolig mamma som för vidare sina värderingar i livet är något som känns viktigt för mig att eftersträva. Jag är nog en rätt bra mamma till Elton och tror att jag skött mig bra som bonusmamma till Kevin och som mamma till Mille hittills också. 

Jag vet att jag har långt tålamod och stor empati och blir sällan sur och nästan aldrig arg, men är för den sakens skull rättvis och kan vara hård (konsekvent) när det behövs.  Jag skämmer bort mina barn med kärlek, pussar och kramar eftersom jag tror att man aldrig kan få för mycket av den varan, men jag håller hårt i att mina barn ska uppföra sig bra, visa respekt och omtanke och alltid säga tack och förlåt! Att finnas där för mina barn så de kan vara trygga är också otroligt viktigt tycker jag. Dock tycker jag inte att sakliga ting och fina leksaker eller kläder är viktiga, istället anser jag att medmänsklighet är det viktigaste man kan föra vidare!

Att vara en god fru och livskamrat är minst lika viktigt, men jag kommer alltför ofta på mig själv med att jag inte lever som jag lär i den rollen. Allt för ofta är jag sur, glömmer att ge bekräftelse eller visa min uppskattning och jag fokuserar på egentligen oviktiga saker. Häri har jag nog min största utmaning att vara den jag vill vara! Det är ett ständigt arbete! En relation är ju något som antingen är under utveckling eller avveckling. Sen måste man välja åt vilket håll man vill gå. 
Att hinna med att träffa mina vänner är viktigt för mig. Jag försöker träffa de som står mig allra närmast när jag kan, men tycker inte det viktigaste är att ses ofta egentligen. Jag trivs ju att vara för mig själv också och tycker att det är viktigt med. 

Några av mina värderingar speglas i detta inlägg som egentligen var tänkt som en uppmaning att tänka på att vi kan påverka och förändra våra liv. Att bara låta det passera slumpmässigt är alldeles galet menar jag, vi har bara ett liv så ta vara på det! Välj din väg och gör vad du kan för att leva som du lär. 

En dag är livet slut, ibland kommer den dagen fortare än man tänkt sig…

One thought on “Hur vi väljer att leva våra liv

  1. Du är en fantastisk person, vi är så glada att vi får ha dig i våra liv! En varm, ärlig, trygg och omtänksam person. Vår bonus mamma, du är underbar och vi älskar dig kramar Mathilda och Kevin

    Liked by 1 person

Leave a Reply

