Familj · Fotografering

Sovmorgon och en smocka!

Mors dag började med sovmorgon för mig och Mille. Elton klev själv upp vid åtta och gjorde i ordning frukost till sig själv. Stora killen!

Båda killarna tog på sig sina Rangers tröjor som George köpt till dom, vi filmade för att skicka till pappa och mitt under filmen händer en rolig grej! Se här när Elton får en smocka av Mille. 

Nyss kom Kevin och Mathilda och hämtade Elton och hans kompis som är här och åkte iväg till Köpis en sväng. Jag och Mille får lite egentid och jag kommer ägna den till träning och Mille får helt enkelt haka på!

George kommer hem från Ludvika marknad idag så då blir hela familjen samlad igen.

  
 

Advertisements
Djur · Familj · Graviditet · Roligheter

Kattbäbisar

Då har Melker blivit mamma, eller “Melka” som hon blivit omdöpt till i det jourhem som hon bor i nu. Hon har fött två små fina, nästan helvita bäbisar och det har gått bra. 

Simba (som är omdöpt till Sima) fanns med vid hennes sida och stöttade henne under förlossningen. Vilken syskonkärlek! 💕 Bäbisarna har en varsin liten prick i huvudet – precis som Melker själv hade när hon var liten.  

     

Familj · Hälsa · Roligheter · Träning

Och en ny dag gryr 

Min vän som rycktes ifrån oss för tidigt för en dryg vecka sedan har inte lämnat mina tankar långa stunder. Jag ser henne framför mig leendes, skojfrisk och sprudlande levnadsglad. Så som hon alltid var. Jag kan nog inte riktigt ta in än att jag aldrig mer kommer få se henne. Det är för svårt att förstå… Jag sörjer en bit varje dag, tar in det bit för bit, att ta in alla känslor på samma gång blir nog för mycket…   

Idag ska jag lämna Elton på skolan. Vanligtvis är jag bortskämd med att George gör det, men när han är bortrest på marknad (som nu) blir det jag som både lämnar och hämtar. Det går ju bra. Jag är vaken i alla fall. Mille brukar vilja äta runt sex-tiden och istället för att somna om med honom när han ätit klart så får jag idag stiga upp helt enkelt. Inga konstigheter!

Efter att jag och Mille lämnat av storebror fortsätter vi nog till affären. Det ska inhandlas god mellis till eftermiddagen för då får vi fint besök av en vän till mig och hennes två barn och deras vovve. Det ser jag så mycket fram emot. Det var så längesedan vi sågs och vi har mycket att ta igen. 💕

Sedan kommer en granne och tillika  vän lite senare för att köra ett fys-pass i gymmet. Det blir tredje gången den här veckan. Jag kan säga att om alla vore lika träningsvillig och motiverad som hon är skulle vi vara atleter allihop!! 💪👏 

Idag har jag byggt ihop ett biceps-pass åt henne så hennes karl lär få mata i henne fredagsmyset ikväll för hon kommer inte kunna lyfta sina armar, moahahaha! Det motiverar mig att vilja träna mer när jag drillar andra så det blir liksom en win-win lösning. Snart kommer jag köra tillsammans med henne – och vem vet, halva gatan kanske hakar på innan vi är färdiga! Sist vi körde hade vi dörren öppen och jag såg hur grannen kikade nyfiket medan jag skrek och spelade hög musik. Han kanske joinar oss snart!

SEN kommer Mathilda och äter tacos (nähä? På en fredag!???) med oss och umgås. Det blir en kanonavslutning på dagen tror jag. 

Någon gång under dagen ska jag också hinna med att köra mina övningar från sjukgymnasten. De verkar ju ha gjort nytta då jag inte får lika ont när jag går längre så då får jag inte glömma att träna själv! Men nu: Frukost!

Familj

Övningar för bålstabilitet 

  Övn 1. Bäckenbottenträning 

Ligg ner. Lägg en liten kudde under knäna. Håll tummen innanför höftbenet. Knip som för att hålla emot när man kissar. Då ska en liten ås kännas av muskeln som spänns.  Du behöver troligen spänna mindre än du tror. Spänner du för hårt tar de starkare musklerna över så försök spänna så lite du kan, men så att du kan känna “åsen”. Håll så eller gör övningen svårare genom att sedan trycka ner svanken emot underlaget. Släpp sedan svanken men håll kvar “ursprungsknipet” så du känner åsen en stund till innan du helt slappnar av. 

Övn 2. Bäcken & bål

Stå på knä. Spänn bäckenet på samma sätt som i övn 1. Svanka inte. Luta dig långsamt bakåt och stanna innan låren tar över alltför mycket. 

Övn 3. BäckenbottenlyftLigg på rygg. Sätt fötterna höftbrett isär med böjda ben. Spänn bäckenet på samma sätt som i övn 1. Lyft rumpan tills du har en rak linje genom kroppen. Stanna där och håll eller öka svårigheten genom att räta ut ett ben. Håll bäckenet rakt och lodrätt utan att tappa ena sidan. 

Övn 4. Bålstabilitet Stå upp. Gärna framför en spegel. Lyft ena benet. Se till att höfterna är lodräta så du inte tappar ena sidan. Håll så eller öka svårighetsgraden genom att sätta fast ett gummiband framför dig som du drar i med raka armar samtidigt som du står på ett ben. 

Övn 5. Sidoplankan  
Så här ska den se ut när målet är nått! Den undre sidan tränas här… 

Idag orkar jag bara ligga ner och lyfta det övre benet och tränar på det viset den övre sidan istället.