Familj · Hälsa · Träning

Återställning!

Ja, då har resan för återställning av kroppen börjat! Jag mår så pass bra att jag kan börja fundera på det nu på allvar.

Fram tills nu har det mest gått ut på att klara dagen och se till att ha energi nog att fixa amning och andra måsten, men nu känner jag att jag är piggare och starkare och kan börja fundera på och påbörja återresan till “normal kropp“! 

Lillebror (kanske vi ska döpa honom till Lillebror Wahlman!) har sovit ännu en bra natt. Vi somnade vid midnatt, sen åt han mellan 4:10-4:45 och sen somnade vi båda om och sov till 7:30. Fantastiskt skönt att jag får min sömn om natten, det är A och O för att jag ska orka och känna mig starkare för varje dag. (Jag tror mitt sömnbehov ökade efter att jag hade min utmattningsdeppression för ett år sedan för jag behöver mer sömn nuför tiden har jag märkt.) 

Men, som sagt, både idag och i går har jag känt mig starkare och piggare och jag tog ju min första promenad igår vilket var fantastiskt skönt! Idag har jag tänkt påbörja min rehabträning för nacken eftersom jag har blivit sämre i nacken den sista tiden och framförallt efter förlossningen! Att sitta och amma och att bära bäbisen har inte heller gjort det bättre och jag känner att jag är betydligt stelare i nacken nu så rehab är ett måste och något jag kan påbörja redan nu. 

 Jag har för avsikt att smått börja styrketräna lite också snart, men det blir såklart mycket försiktigt. Promenader varje dag jag orkar är ju ett bra sätt att komma igång och sedan ska jag träna mage och rygg (till att börja med) med funktionell träning har jag tänkt. 

Knipövningar har jag faktiskt gjort varje dag sen förlossningen och har telefonen inställd att ringa 3 gånger om dagen för att jag ska minnas att kniiiipa! 🙂 

Viktnedgången är jag på god väg med redan. Jag tappade 5 kg direkt efter förlossningen och efter det har jag gått ner ytterligare 4,5 kg. Totalt -9,5 kg redan alltså och jag har alltså bara 2,5 kg kvar till min startvikt. Jag har dock för avsikt att gå ner ytterligare 3 kg till för ett av mina mål för i år är att gå ner till min idealvikt och hålla den. Det är rätt tacksamt just nu för man går ju ner enklare när man ammar så jag tar tillfället i akt och tror att promenader och lite träning kommer vara det som får mig att klara det målet relativt enkelt. Sen kommer utmaningen att hålla vikten också. 

Här är en bild på mig från idag. Jag vägde 81,3 som mest innan förlossningen och väger 71,8 kg just nu. Målvikten är 65 kg.

Sedan finns annat att återställa också. Livmodern har inte läkt helt än, men det är svårt att påskynda och det lär ju få ta den tid det tar. Att inte träna för hårt är ju en förutsättning för att den ska få läka ihop i lugn och ro samt att vänta med att börja jogga eller t.ex. göra utfall. 

 Jag misstänker också att jag har lite lågt blodvärde eftersom jag är yr och blir trött fort och är rätt blek så jag ska tänka på vad jag äter och stoppa i mig mycket järn. Jag har också börjat äta järntabletter igen för att hjälpa till med det. 

Så vägen till en återställd och kanske starkare kropp än innan graviditeten har börjat… 

Ska strax gå ut till gymmet och rehabträna nacken. Lillebror får vara inne med brorsan och pappa idag, men sedan kan han ju enkelt hänga med. Det kommer vara en förutsättning för att träningen framöver ska fungera!

One thought on “Återställning!

Leave a Reply

