Familj · Fotografering · Graviditet · Hälsa

Min förlossning 

Jag berättar helt ur minnet nu utan journal så det kan finnas någon felmarginal här och där, men jag inbillar mig att jag har rätt bra koll. Det kändes som alla mina sinnen var extra känsliga under hela tiden och jag var “med” på ett helt annat sätt än vid Eltons förlossning. Den gången var jag mer som i en dimma stundtals. 

Iaf- det hela startade med att lite vatten gick vid klockan två på natten (mellan den 18:e- och 19:e mars.) Sen började värkarna komma regelbundet med ca 3 minuters mellanrum. När klockan var 04:30 kom vi till förlossningen där jag låg med CTG -kurva i 30 minuter (för att mäta intervall mellan värkarna och bebisens hjärtljud) innan vi blev flyttad in till ett rum. 

Cissi, som skulle vara med på förlossningen även denna gång för att filma och vara lite “Doola”, dök upp strax efter 06:00 och då hade värkarna stannat upp lite. Jag var öppen 2 cm och hade varit så sedan dagen innan och trots alla värkar verkade inte så mycket mer hända. 

Runt 11:00-tiden tog jag därför ett bad för att det förhoppningsvis skulle få igång värkarbetet igen. Det gjorde det! Värkarna kom tillbaka och till slut forsade vattnet och sen tilltog allt. 

Värkarna blev nu rejält starka så jag bestämde mig för att börja med lustgas och “beställde” samtidigt Epidural.

  

Det tog en stund innan narkosläkaren kom och efter att hon under lång tid försökt sätta in epiduralen utan att lyckas fick hon ge upp och istället kom en annan läkare in. Hon lyckades efter bara några försök och jag hann få lite lindring av epiduralen som tog udden av smärtan, men värkarna gjorde fortfarande rejält ont.   

Märken efter att ha pressat lustgasen (a.k.a “min bäste vän”🙏) mot ansiktet under värkarna!

Då var jag öppen ca 4 cm och sen kom värkarna tätt och var kraftiga trots Epiduralen. Värken bytte till slut skepnad och gick väldigt tydligt över till krystvärkar. Då var klockan 16:00. 

Klockan 18:17 föddes vår son utan komplikationer. -“Men, tjejen har ju snopp!! Det är en pojke!!!” 😃

   

Familjelycka! ❤️💕

 

 

Leave a Reply

