Familj · Graviditet · Hälsa

Förlossningen

Ja, nu trodde ni kanske att det var dags, men icke! 😉 Jag sitter och väntar på att göra ett ultraljud bara och det gör man på samma plan som förlossningen! Man gör ett UL (ultraljud) när man varit gravid i 41 veckor + 3 dagar (iaf här i Gävleborg) vilket jag har idag så detta är bara en rutinundersökning för att se om bäbisen mår bra och att allt är som det ska!



Dessutom mäter de barnet ännu en gång för att se om det beräknade datumet verkar stämma eller om det ska justeras något. Antar att det också sedan får avgöra om och i så fall när man kommer sätta igång förlossningen om den inte startar av sig själv. 

När man sätter igång en förlossning skiljer sig åt mellan landsting, men här väntar man tills man gått 17 dagar över beräknat förlossningsdatum. Så om datumet stämmer och inget hänt så blir jag “igångsatt” på måndag. 

På det UL (som jag strax ska göra) kommer de även uppskatta barnets vikt, kolla hur mycket fostervatten det finns och se efter att blod- och syretillförseln genom navelsträngen är som den ska. (Tror jag!)

Så en säkerhetsrutin för att kolla att allt verkar bra därinne – förutom det faktum att det är jädra trångt nu! 😳

Leave a Reply

