Graviditet

Tankar om graviditeten

I morgon går jag in i vecka 32 och har alltså bara 8 veckor kvar tills planerat födelsedatum. Fram tills alldeles nyligen har jag inte tänkt på graviditeten speciellt mycket eller känt av den heller. Det är mitt andra barn och jag har liksom inte varit inne i samma ”jag-ska-bli-mamma-är-det-inte-fantastiskt-rus” som jag var den första gången. Då skrev jag flitigt dagbok varje vecka, kände in och läste om vad som hände hela tiden.

Den här gången har veckorna liksom ramlat på medan jag jobbat och världen gått sin gilla gång. Det är nog lätt att det blir så och för mig blev det en sanning. Ibland till den grad att jag glömde bort att jag var gravid till och med. Jag har kommit på mig ett flertal gånger med saker jag inte kan göra eftersom jag ju är i mitt välsignade tillstånd och då hajjar jag liksom alltid till och tänker ”men hur kunde jag glömma det”?

Men nu när jag drabbats av julledighet (SAMT att jag fått lite mer graviditetskrämpor den sista tiden) har verkligheten kommit ikapp mig lite och det börjar verkligen kännas att jag har en bäbis i magen och det är nog bra. Jag tror man behöver förbereda sig mentalt (och också fysiskt såklart) inför allt det innebär med att få en bäbis snart igen och bli mamma.

Tankar på amningen upptar faktiskt mer av min tid än själva förlossningen om jag ska vara ärlig, även om förlossningen kanske borde vara det jag oroar mig inför med tanke på hur jag upplevde den första förlossningen, men jag tänker att på något sätt kommer jag ta mig igenom förlossningen denna gång och jag jobbar med positiva målbilder och att allt kommer gå mycket bättre denna gång. Dock har jag en viss oro över amningen! Jag fick en cysta i ena bröstet efter att jag slutat amma (eller, efter det försök till amning som jag gjorde med Elton som jag avslutade efter7 veckor utan resultat) som jag sedan fick tömma fler gånger. Jag har nu börjat känna av denna cysta lite redan nu och jag vet inte om det kommer få komplikationer inför denna gång när jag åter igen kommer försöka amma?

Jag har dock bestämt mig för att göra ett försök att amma, men om det visar sig vara svårt även denna gång kommer jag sluta utan att ta ut alla krafter jag har på att försöka få det att fungera. Det är inte värt det och jag ser ju på Elton att det går ju jättebra ändå och den ersättning som finns är tillräckligt bra för att bäbisen ska må bra ändå.

Så positiva tankar på förlossning och allt som kommer därefter är det som kommer få uppta mina tankar dessa sista veckor.

Leave a Reply

