Familj

Tsunamin, 10 år sen.

himmel

Ingen kan väl ha missat att idag har det gått 10 år sedan katastrofen i Thailand då tsunamin skördade så många offer. Jag följer TV4 sändningen och lyssnar till flera olika anhörigas berättelse från katastrofen och får en liten aning om hur extrem den händelsen var. Jag blev inte själv drabbad och hade heller inga anhöriga som drabbades, men ändå rivs känslor upp bara av att förnimma denna tragedi.

Det ger perspektiv på livet och påminner oss igen om hur skört livet kan vara och att vi måste ta vara på det liv vi har och de nära och kära vi har i våra liv. Mitt i allt firande av de högtider vi nu är mitt uppe i är det också viktigt att värdera turen vi har av att blivit född i detta förskonade land och att få leva i den lyx vi faktiskt gör. Klyschigt, javisst, men för mig blir såna här händelser en påminnelse om att det inte alltid är så självklart eller enkelt och även om jag är mil ifrån någon katastrof likt den i Thailand för 10 år sedan, så har jag gått igenom personliga svårigheter och borde  skämmas om jag inte då och då reflekterar och uppskattar det liv jag fått.

Jag är rätt beslutsam i uppfattningen av att man själv kan styra sitt liv dit man vill i mycket stor utsträckning och att ha mål och mening med livet är varje persons skyldighet. Utan mål med ditt liv, kommer du inte veta om du lyckats leva så som du vill när livet närmar sig sitt slut. Vad är viktigt för dig? Hur vill du vara som person emot andra? Hur vill du att andra beskriver dig när du inte är med? Lever du så? Jag lever inte så varje dag eller i varje tillfälle, men jag strävar dit och jag har mål med mitt liv och tar mig, ibland saktare än andra dagar, ändå på väg åt det hållet genom de val och handligar jag ständigt gör i livet.

Jag är tacksam för att idag få sitta i vårt hus där det finns värme, kärlek, barn, mat och välmående och att alla är friska. Det bidrag jag kan lämna efter mig är det sätt jag väljer att vara emot de som är mina närmaste. Jag kommer inte lämna några stordåd efter mig när jag en dag (om många, många år, förhoppningsvis) lämnar in, men det jag önskar är att jag kommer minnas som en varm och glad och kärleksfull medmänniska, fru, mamma och vän.

One thought on “Tsunamin, 10 år sen.

Leave a Reply

