Familj · Hälsa · Mat

Nedräkning och planering inför ledighet

Sista arbetsveckan inför en lång julledighet börjar i morgon och det känns fantastiskt skönt. 

Jag har börjat planera vilken mat vi ska ha på julbordet. Jag tycker ju det är roligt att fixa och dekorera och planera de små detaljerna och det är sånt jag håller på med just nu. Även julrim ska göras till klapparna (som nu nästan är helt klara och inhandlade), vad som ska bakas och lagas till julbordet och hur vi lägger upp dagen är också sånt jag håller på att göra en plan för.

Jag har även idag inventerat frysen för att se vad som där finns och vad vi kan tänkas äta i veckan så nu finns en plan för vad vi ska köpa in och äta i veckan. Så här blev det;

måndag: falukorv och makaroner
tisdag: abborrfileér och potatis
onsdag: hemmagjord pytt-i-panna (choritzo, prins-och falukorv, potatis, bacon) ägg, rödbetor
torsdag: hemmapizza
fredag: laxsida i ugn med tomatpuré- och gräddtäcke, pressad potatis , kokta majskolvar

På fredag är det inte bara sista arbetsdagen på länge utan jag kan även se fram emot att komma hem till ett nystädat hus då vi bokat in en firma som kommer och storstädar hos oss då. Det känns verkligen som vardagslyx och skönt att kunna göra så här inför jul!

Så det blir en vecka att se fram emot av flera anledningar, men först ska jag njuta av det som återstår av söndagen. Vi ska på Eltons innebandyträning i kväll och det är alltid så roligt att se när alla 6-åringar med stor entusiasm spelar för fullt och blir så glad när det går bra och tvärtom, blir besviken när det inte blir som det är tänkt. Stora känslor i små kroppar, underbart!

annelie

Leave a Reply

