Familj · Inredning · Mat

Ekonomiöversikt, check.

I flera års tid har jag använt mig av en budgettavla för att hålla koll på min ekonomi och det tycker jag funkar bra för mig!
IMG_6961.JPG

Rätt nödvändigt också tycker jag eftersom det är ett måste om man ska kunna ge sina barn en trygghet samt kunna bli gammal och så småningom pensionär utan att ha noll kronor på kontot.

Vi har arbetat fram en modell som funkar för oss och det är ju huvudsaken tycker vi, vare sig man har delad ekonomi eller inte. Vi har tillsammans räknat fram en summa av de totala månadskostnader vi har och sen för vi in hälften av den summan var (plus lite till för att få ihop en buffert) till ett gemensamt konto. Därifrån dras alla gemensamma räkningar (lån, el, samfällighetsföreningsavgift, dagisavg, TV-licens, bredband, telefon, osv).

Sedan har vi öronmärkt en viss summa pengar i månaden till mat och de pengarna har vi samlade på ett ställe som vi betalar alla matinköp med vilket gör att vi kan hålla bra koll på hur mycket pengar vi vill lägga på mat varje månad. Vi veckohandlar också sen ett tag tillbaka vilket ju är mycket mer ekonomiskt än att handla varje dag. Därav mina veckomatscheman som jag skriver varje söndag, så även idag.

Nu slappar jag i soffan och kollar runt på olika siter (mest Styleroom) för att få inspiration till det altandäck vi tänkt bygga till våren. Det här tycker jag ser mycket härligt ut och skulle inte ha något emot om det blev såhär på vår baksida.

IMG_6958.JPG

Leave a Reply

