Hälsa

Tandlöse!!!

Idag blev jag utan en tand!

Skulle bara laga den, men tandläkaren misstänkte en inflammation under lagningen pga att tanden var så öm bara av att hon knackade på den. Dessutom såg hålet (som fanns under den gamla lagningen) rätt stort ut. Så alternativen var;
1. Rotfyllning
2. Dra ut tanden

Hmm.. Har gjort både ock tidigare varav inget av alternativen finns som något speciellt bra minne!! Erfarenheten efter den tidigare rotfyllningen är att jag hade ilningar i 2 år efter rotfyllningen! Inte kul!

Minnet efter utdragningen av den andra tanden var dock värre – samt mest färsk i minnet! Jag hade då rejält ont i 8 veckors tid och åt under den värsta perioden 16 Ipren och 20 alvedon om dagen för att stå ut med värken!! Inget att rekommendera att ta sån hög dos såklart, men vad gör man inte när det gör ont, ont, ont!!!

Så vilket skulle jag välja idag! Pest eller kolera!?

– Fördelarna med att dra ut den är ju dels att det är billigare(!), men också för att jag då slipper ev komplikationer efter en rotfyllning och jag blir av med problemet en gång för alla!
-Det fanns ju även en risk att bedövningen inte tar om jag har en inflammation och sen den uppenbara risken att jag får ilningar efter lagningen iaf!
-Dessutom var tanden redan lagad en gång, det såg ut som hålet var rätt stort och en rotfyllning hjälper inte alltid så då får jag lida i onödan!
-Att det var en tand som sitter längst bak hörde ju också till fördelarna – hade det varit en framtand hade jag nog gärna haft den kvar!!!

Men efter lite konsultation med två tandläkare var vi eniga – ryck ut skiten!

Bedövningen tog iaf! Ända upp till ögat och pannan blev jag bedövad och strax kunde jag inte blunda med ena ögat, kände inte av halva näsan och kinden hängde utom kontroll!

Dock gjorde det inte alls ont att dra ut tanden, även om de fick böka en stund och tandläkaren drog så hon skakade! Men till slut var den ute.

Ungefär samtidigt som tanden var ute så var även jag nere för räkning. Jag blev svimfärdig och kallsvettig och fick ligga kvar en stund innan jag kunde ragla därifrån, sluddrande med halva ansiktet hängande! En helt vanlig måndag med andra ord!

Det mest positiva med allt var att det bara kostade drygt 900kr vilket jag ändå måste se som billigt i sammanhanget.

En annan sund person skulle kanske åkt hem och vila, men jag var tillbaka på jobbet knappt en timme efter jag åkt. Så länge bedövningen satt i gick det ju hyfsat bra- förutom att prata i telefon då jag lät lite sluddrig!

Nu är jag i alla fall hemma och bedövningen har släppt och jag har ont! Satt i soffan och kollade på när de andra åt. Hungrig är jag, men känner att jag inte kan äta! 😦

IMG_6123.JPG

Leave a Reply

