Familj

Vånda

Igår gjorde jag något så Elton kände sig otrygg och rädd. Hur dumt som helst och jag tänkte mig inte för och mådde så dåligt efteråt.

Jag berättar för att jag ändå känner att man ju bara är människa och kan inte alltid förutse konsekvenserna av det man gör och för att delge till andra vad man INTE bör göra. Men det är nog troligtvis bara jag som hade sån otur i mina tankebanor som jag hade igår.

Det som hände var att när vi kom hem från Hälsingland så var ytterdörren olåst utan att någon var hemma. Den hade missat att bli låst när siste person lämnade huset, men hade bara stått öppen i knappt en timme när vi kom hem – och det kommer aldrig upprepas!!!

Dock sa jag till Elton att vi skulle få en runda i huset så att ingen fanns där inne!?!? Redan där tänker ni troligtvis “men, hur tänker du nu?”, men jag (som var 99% säker på att ingen fanns i huset tänkte att det blir “en rolig grej”!!!! ? Så dumt!!!

Hur som helst så gick vi vår runda, runt i alla rum och i alla vrår i hela huset. Utrustade med hushållspappershållaren av trä (för att kunna slå eventuella inbrottstjuvar i huvet med), samt George i telefonen så han kunde ringa polisen om vi sa (viskade/ ropade) att någon var här inne.

Elton gick nära mig och efter ett tag sa han med gråt i halsen “-jag är rädd, mamma!” Inte förrän då insåg jag mitt stora misstag!!!! Jag gjorde ju så han kände sig otrygg i sitt eget hem och såklart blev han rädd när jag gick utrustad med tillhyggen i högsta hugg på jakt efter tjuvar!!!!!!

Åter igen- hur korkad får man bli!!!!! Jag fick sätta mig ner och trösta och försäkra Elton om att det inte fanns något att vara rädd för i huset (inte så trovärdigt efter vårt nyliga letande efter tjuvar) och att vi alltid skulle låsa dörrarna (som vi brukar göra) så ingen kan skada oss eller ta något.

Elton lugnade sig till slut, men han har pratat om vår “jakt på bovar i huset” flera gånger och varje gång sticker det till i min dåliga-samvetes-maggrop!

Usch och fy! Det var inte att föregå med gott exempel på hur man får sitt barn att känna sig trygg hemma! 😦

//inte stolt mamma

IMG_5506.PNG

2 thoughts on “Vånda

  1. Man vet inte alltid hur dom reagerar dom små, man kan aldrig vara säker på att man gör rätt. En sak är iallafall säker, du skulle aldrig medvetet göra så att han känner sig otrygg. Du gör alltid ditt bästa för ditt barn. Ibland har man lite otur när man tar ett beslut och då blir det lite knasigt, men inget som inte går att reda ut. ♡

    Like

Leave a Reply

