Familj

Reflektion

Tänk att jag som under mina första nio år i skolan var blyg, ibland lite mobbad och alltid så nervös inför att prata inför andra så jag ofta kräktes av nervositet, tänk att jag har kommit till ett läge där jag nu håller flera utbildningar i veckan, nästan alltid på engelska och vissa gånger för höga chefer och jag gör det utan att ens bli nervös och jag tycker att det är fantastiskt roligt! Nu är jag på väg till Folkets Hus för att idag hålla två föreläsningar för totalt över 100 personer och jag längtar faktiskt! Allt går om man vågar kliva över sin “comfort zone” ibland och märka att det inte alls var så farligt egentligen. Så alla ni som inte törs, det går om man vill och man kan till och med tycka det är kul! Ha en skön fredag!

5 thoughts on “Reflektion

  1. Hej Anneli! Läste nyss på min mail ditt inlägg och detta ska jag berätta för min dotter som har samma problem som du haft. Har ej kommit iväg till gymnasiet eller högstadiet pga av redovisningar. Att hoppet finns. Det måste ju vara härligt och en revansch för dig och dessutom på engelska det är ju starkt gjort jag som har skräck för att prata engelska inför bara en person ;)) Ha en fin helg och lycka till med mötet. // June

    Like

    1. Ja, det finns absolut hopp. Jag brukade avsky att prata inför folk och var otroligt blyg under många års tid. Genom att ändå utsätta mig kunde jag till slut känna att det aldrig var så farligt som jag hade målat upp för mig själv och även om jag blev röd i ansiktet som en krabba, sa fel saker och ofta fick tunghäfta så blev det med tiden bättre. Att kämpa sig igenom något som är jobbigt gör ändå att man lär sig hantera och förhålla sig till jobbiga saker, vilket ju händer då och då i verkliga livet också så kag menar att man genom att kämpa på så får man till slut bra förutsättningar att klara av andra jobbiga saker i livet också. Då börjar man upptäcka att andra kanske får kämpa mer längre fram i livet som kanske inte hade svårt att prata inför folk och aldrig behövde lära sig att kämpa och veta att man tar sig igenom det till slut. Så fortsätt peppa och stötta och minns att det inte är en hjälp att slippa något för att det är jobbigt, ju förr man tar tag i det och bara gör det desto snabbare kan man också ta sig igenom det. Lycka till!

      Like

      1. Tack 🙂 ja jag läste detta för henne nu och som du säger man tjänar inget på att avstå bara försöka små..små steg framåt. Alla har sina jobbiga saker och har något att kämpa med vi är inte ensamma. Nu ska jag ta homeopatdropparna och hunden har fått sina 🙂 Nattinatti

        Like

    1. Tack Alwa. Det var nog där någonstans jag började känna att jag började bli bekväm med att prata inför människor och efter all träning kanske även började upptäcka att jag kunde genomföra det rätt bra också.

      Jag har blivit mycket hjälp av att plugga in retorik och presentationsteknik, att ha läst mycket och kunna behärska det svenska (och engelska) språket, att använda tips, teknik, positivt tänkande och målbilder – och genom att istället fokusera på sånt, glömde jag mer och mer bort att bli lika nervös. Att få en av sina egna presentationer uppspelad för sig själv och få feedback av en duktig föreläsare var även det ett stort steg framåt i att se vad jag faktiskt gjorde bra, samt vad jag kunde fortsätta jobba med.

      För att bli bra på något; att prata, utöva en sport, sjunga eller att rida dressyr, måste man träna, träna och åter träna och en dag kommer man upptäcka att man börjar behärska det rätt bra!

      Tack alla som bidragit till att göra mig till en bättre och mer trygg talare, det har varit en förutsättning till att jag idag gillar detta så mycket som jag gör! Hoppas jag genom att dela detta också kan inspirera och kanske hjälpa andra inse att man kan mer än man tror!

      Like

Leave a Reply

