Hälsa · Roligheter · Träning

Bissen Brainwalk

Ikväll har jag lyssnat på en väldigt gripande föreläsning. Föreläsare var Mathias “Bissen” Larsson och hans fru Emma (som är från Edsbyn hon med – så hon hade ju fått pluspoäng redan där)! 👍 Jag var först på plats innan föreläsningen började och jag visste inte om Bissen ens skulle känna igen mig eftersom det var väldigt många år sedan vi senast sågs i Edsbyn när han spelade där, samt att jag inte visste om hans Stroke hade skadat hans minne, så det var extra roligt när han igenkännande log och sa “men, tjenare” och gav mig en kram. Ja, just det, Bissen fick en Stroke för snart 4 år sedan och det var bl.a. det som föreläsningen handlade om. Det, och hur de idag brinner för att samla in pengar till hjärnforskningen bl.a. genom Bissen utmaningen, Bissen Brainwalk eller att sälja Bissen-mössor. Allt som de samlar in går oavkortat till forskningen och de har till dags dato samlat in en miljon kronor! Läs mer om de olika eventen här på deras hemsida http://www.bissenbrainwalk.se/.

Under föreläsningen tog Emma och Bissen oss med på en resa från hur deras liv såg ut före- under och nu – 4 år efter han fick hjärnblödningen. Det var en otroligt gripande och äkta berättelse där inte bara jag snyftade och torkade mina tårar flera gånger, både pga sorgen i vad som hänt, men faktiskt mest  pga att jag blev så rörd av att se hur många som engagerat sig i att delta och stötta Bissen och hans familj i vägen tillbaka till livet igen samt för att samla in pengar till förmån för forskningen.

Om den komplicerade hjärnblödningen hade drabbat honom några år tidigare så hade hans liv inte gått att rädda eftersom forskningen inte hade kommit så långt då, men med hjälp av helt nya metoder kunde man operera och på så vis rädda hans liv. Tack vare detta vill nu Bissen och Emma samla in pengar för hjärnforskningen så att flera kan bli räddade och för att forskningen ska få mer resurser att kunna gå framåt.

Ett sätt att delta och på något vis stötta det arbete dom bedriver är att delta på de Bissen Brainwalks som finns i flera olika städer lander runt under året och det tänker jag göra. Nu på söndag kommer Bissen Brainwalk äga rum i Sandviken som första stad ut 2014. 13.00 ska man infinna sig utanför Göranssons Arena för att tillsammans gå en promenad på ca 5 km och alla som vill kan då också donera pengar till Hjärnfonden och det är ju det minsta man kan göra. För att försöka få så många som möjligt att delta så har alla chans att delta på en gratis bandymatch som börjar 15.00. Vid matchen finns även Strokeföreningen för Gästrikland samt strokeavdelningen på länssjukhuset i Gävle representerade för att informera om Stroke. Såklart ska väl du också komma!

Ytterligare saker jag tänker göra för att ge mitt bidrag är att beställa 5 st Bissen Brainwalk mössor, en varsin till hela famljen samt att jag ska anmäla mig till Bissen Utmaningen. Blev du nyfiken….? Gör ett besök på deras hemsida http://www.bissenbrainwalk.se/ och anmäl dig med. Allt för den goda sakens skull och för att stötta eldssjälar som Bissen och Emma!

Tack Bissen och Emma för en fantastisk föreläsning, bara den 2a ni gör, men jag hoppas det kommer fler och jag kan verkligen rekommendera alla er som läser att gå och lyssna om ni får chansen!

//Rörd, motiverad och engagerad för den goda sakens skull!

20140110-210337.jpg

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.