Hälsa · Mat

Kost med få kolhydrater

Jag gillar ju bra kost och att få träna, det gör att jag mår bra helt enkelt!

Den sista veckan har jag blivit lite mer försiktig med kolhydrater i min kost eftersom jag känner att jag har mer ont i kroppen och det kan bero på att jag dras med inflammationer som man kan få av för mycket gluten och socker. Därför har jag dragit ner rejält på socker, alltså kolhydrater i kosten, samt helt uteslutit gluten och ätit en anti-inflammatorisk kost.

Eftersom jag inte kan träna som jag vill pga att min fot fortfarande inte är bra (fler lösa benflisor hittades) så behöver jag dessutom vara försiktig med att äta allt för mycket socker för jag vill inte öka i vikt heller utan försöka behålla, eller kanske tappa några kilon. Allt för att må bra, ha balans mellan kost och träning och välbefinnande så som jag vill ha det.

Det är inte så svårt att lägga om kosten tycker jag och det är inte så stora förändringar man behöver göra heller. Tricket, anser jag, är att ha kunskapen och att P L A N E R A!  Om man planerar vad man ska äta och när och ser till att ha allt hemma så är det enkelt, tycker jag.

Lunchen igår bestod av kyckling med pesto, olivolja, grönsallad och några få cashew nötter. Jag vill poängtera att Cashew inte är der bästa alternativen av nötter eftersom de innehåller mycket kolhydrater, men tar man några få ibland så är det ingen fara.

Idag bestod min lunch av omelett gjord på ägggulor, vatten och salt, halloumi, vanlig ost och salamichips, stekt i olivolja och med himalayasalt på. Så himla gott och enkelt!

Nyss har jag ugnsbakat en plåt med grönkål, salt och olja som jag ska äta som sallad till min middag ikväll och lunch i morgon. Andra grönsaker jag äter mycket av nu är Broccoli, Pak Choi och Blomkål! Alla dessa kan man äta råa om man vill, eller steka eller koka, blir supersmaskigt.

Hur tänker du om din kost, planerar du den?

/Annelie

Arbete · Familj

Vad ska jag göra då?

Vad handlar mitt nya jobb om då?

Jag måste få berätta lite mer om vad jag ska pyssla med inom kort, även om allt inte är påskrivet och klart än, men vi är nästan i mål så jag kan avslöja lite mer.

Jag och min vän, tillika före detta kollega E kommer till hösten att starta en stor kläd- och inredningsbutik i Gävle och vi kommer sälja på kommission, alltså second-hand. Allt vi säljer är inlämnat av andra och är återbruk som vi sedan säljer vidare i butiken.

Vad som lockar kunderna att lämna in sina varor hos oss är att de får 40% av vinsten. Samliga inlämnare får ett konto hos oss dit pengarna hamnar direkt vi scannar varan vid försäljningen och kunden kan sedan välja att själv handla för dessa pengar, eller hämta ut det när som helst.

Hållbarhet och återbruk ligger ju verkligen i tiden så därför tror vi att tiden är rätt att testa detta i Gävle.

Mer info kommer inom kort, ‘stay tuned‘.

//Annelie20190715_113912381_iOS

 

Arbete · Familj

Nya utmaningar

Till hösten ska jag sätta tänderna i kanske mitt livs största utmaning!

Ja, så är det nog. Jag har sagt upp mig och jag ska starta eget tillsammans med en före detta kollega.

Det har tagit tid att ta det beslutet, många sömnlösa nätter och mycket funderande på hur det ska gå. Jag har pratat med min kommande partner i företaget, såklart pratat massor med min man och med min familj om sånt som kan gå fel och om det ändå är värt risken, men vi hamnar alltid i slutsatsen att det är värt att försöka.

Vi tror så pass mycket på detta koncept och på affärsidén att vi inte kan låta bli att försöka även om det kommer kräva mycket jobb och mindre klirr i kassan, men vi känner oss redo att försöka och ge allt vi kan för att satsa på det här till 100%.

Mer info kommer inom kort, men ställ din fråga redan nu så svarar jag!

//Annelie

 

Hälsa · Träning

Rehab, Prehab & åter Rehab!

Varje dag i en dryg veckan nu har jag tränat rehab eller prehab. Rehab för foten och axeln och prehab för nacken. Foten har blivit sakta bättre, men idag är den sämre igen efter att jag övningar igår som då troligtvis blev lite för mycket. Jag har också mer ont i axeln idag så i morgon ska jag vila och idag har jag bara tränat prehab för nacken. På tisdag ska jag till sjukgymnasten och få stötvågsbehandling för axeln igen och då ska han även ta en titt på min fot. Jag behöver nog lite experthjälp så att jag vet att jag tränar rätt och inte förvärrar något nu. Det går bra att belasta och att röra foten upp och ner, men så fort jag ska vicka åt sidorna gör det ont och det känns orörligt och stelt. Eftersom både ledband och ligament fått ta smällen så är det väl dess fästen som nu är svällda och stela ännu.

2

Hälsa · Träning

Tränar igen!

Idag börjar min träning igen! Efter 8 dagar helt utan träning pga min fotolycka så gjorde jag mitt första träningspass idag.

Jag fick via MR 2013 veta att fem(5) av mina diskar i nacken var utslitna, en disk var så illa däran att nerven låg i kläm. Då började resan mot att slippa ha ont och den har varit lång och full av bakslag, men jag har sedan en tid tillbaka hittat en balans som fungerar. Det innebär att jag behöver göra mina prehabiliterande övningar för nacken ungefär 2 gånger i veckan för att hålla smärtan borta. Inget svårt val när alternativet är smärta!

Så jag har gjort övningar som tog ungefär tio minuter och det lilla var härligt nog, underbart att känna att jag är på väg tillbaka, även om foten är gipsad ett tag till!

Lånad bild av Topphälsa

Hälsa

Uttråkad

Idag är det en vecka sedan jag ramlade av hästen och bröt ett ben i foten. Högläge och stillasittande har varit min melodi hela veckan och jag börjar bli rätt så uttråkad.

En hel del serier på Netflix har jag avverkat där den mest sevärda nog var “Rita”! En dansk serie om en ärrad lärarinna som vågar vända på stenar för eleverna i sin klass, men inte vill ta tag i sin egen ryggsäck. Sevärd!

Sen har jag planerat in mm träning nästan i detalj fram till midsommar och kan knappt vänta tills jag kan få röra på kroppen igen, men jag har lovat mig själv att jag ska vila hela februari ut!

Så har jag också skrivit ner mål för 2019, än så länge enbart gällande min träning, men jag ska också skriva mål gällande familjen och arbetet och mig själv. Det är något jag gjort i mer än 10 år och är något som ger mig motivation och blir en bekräftelse på att jag är på väg åt det håll jag önskar i livet.

Rekommenderar Dig att göra detsamma. Livet ska inte hända av en slump, man kan själv göra vissa val som tar en närmare det liv man vill leva om man ritar upp vägen dit så tydligt man kan!

Hälsa · ridning

Stukad

Idag på min ridlektion så red jag en lite nervös och “tittig” häst, ett sto som verkade lite grön, men var trevlig och mysig att sköta.

Hon hoppade till för saker som hon tyckte såg läskiga ut och hon stannade innan hindren och tyckte det var märligt att hon skulle hoppa över dom tror jag. Dock hoppade hon till slut, men jämnfota vilket då blir väldigt osköna hopp, rätt upp och rätt ner. Efter att hon hoppat de första 6-7 hindren på det viset så tog jag lite mer fart i nästa varv för att få henne att ha lite mer hjälp att komma över hindren.

Hon hoppade då det första hindret, men högt och väldigt valpigt, men jag berömde och drev på till nästa hinder. Hon hoppade även det högt och skuttigt och jag landade med en duns vilket gjorde att hon bockade, alltså slog bakut. Den första bockningen kunde jag parera och lyckades också styra oss ifrån väggen, dit hon var på väg, men när hon sedan körde ner huvet och bockade igen så kände jag att jag inte kunde hålla mig kvar längre och drog av och rätt ner i backen med en duns.

Jag tror jag slog i väggen med ena foten eller benet för det small till rejält och sen landade jag på foten och stukade den rejält. Jag skrittade av henne den sista kvarten för att rida klart och linkade sedan in i stallet och borstade av henne innan jag lämnade stallet. Man vill göra klart innan man åker.

Jag blev inte alls rädd av att ramla av, det har jag nog ramlat av för många gånger för att vara rädd längre, men det känns så onödigt att skada sig. Den träning jag ju älskar kommer jag ju inte kunna utföra på det sättet jag nu tänkt och troligtvis kommer jag inte kunna rida ens nästa vecka heller – om jag inte läker väldigt fort.

Jag körde bil hem och det gick, men inte så mycket mer än så för det gjorde rejält ont och jag svettades och svor hela vägen hem. Jag fick av mig ridstöveln trots att foten svällt ordentligt och tog även en dusch medan jag ändå var i farten. Sedan lindade jag foten med is och la den i högläge i soffan.

Då kom smärtan! Foten svällde upp rejält och det pulserade och värkte så jag blev skakig och fick frossa. Jag ringde 1177 och fick rekommendationen att åka in till akuten för att röntga. Det finns tydligen ett 40-tal ben i foten så det finns risk att något kan vara av. Ett tag var jag också på väg in, men eftersom smärtan avtog lite så så ångrade jag mig.

Jag hade inte lust att sitta i ett väntrum i flera timmar och sedan konstatera att de ändå inte kan göra något. Jag tror nämligen inte att något stort ben är brutet och då finns inget att göra mer än att vila och bandagera- och det kan jag göra ändå. OM det nu är något som är brutet så vore det ju olyckligt, men jag bedömer den risken som ytterst liten ändå.

Så nu är det högläge, vila i soffan och värktabletter som gäller.